måndag 7 april 2008

Likvärdig bedömning och betygsättning

Arbetet kring likvärdig bedömning och betygsättning är något som jag som lärare ständigt tampas med. Hur kan man få elever att lättare relatera till och vara delaktiga i sitt egna arbete och sin egna progression och därmed lättare relatera till sina resultat och därmed sitt slutliga betyg? Mina tankar kring detta resulterar i att jag, på alla möjliga sätt, försöker få elever delaktiga i kursplanering, samt även att de själva kommenterar sitt resultat (mina kommentarer) i en enkel enkät som vi sedan kan gå tillbaka till och arbeta kring. Jag ser framför mig att jag tills nästa läsår jobbar vidare kring att utveckla och ge ut ett "kurskompendium" där allt från enkäter, utvärderingar, terminsplanering, lägesrapportenkät etc. finns så att jag och eleverna lättare kan föra en dialog under kursens gång utan att nödvändigtvis avsätta tid till att i ett grupprum prata med varje elev - dialogen förs kontinueligt och vid behov. Jag anser att de flesta elever, tyvärr, är för inriktade kring de eller den bokstav som kommer efter givna kommentarer istället för att fokusera kring vad de kan jobba mer med, eller varför betyget blev som det blev. I grund och botten är det ändå självklart upp till läraren hur han väljer att ändra på det. Jag tror på kontinueliga diskussioner, som nödvändigtvis inte behöver ta så lång tid som man tror...

Har någon några ideer hur man kan ta hjälp av IT-verktyg för att underlätta detta arbete?

Inga kommentarer: